Сексуальне виховання дітей
Сексуальне виховання дітей – запитання і відповіді
Що таке сексуальність і навіщо про неї знати дітям? Коли починати сексуальне виховання і чи починати взагалі? Як говорити з дітьми про статеві стосунки?
Дітям про сексуальність
Сексуальність (від англ. sex – «стать») – це сукупність внутрішніх і зовнішніх ознак/проявів, які роблять одну людину привабливою для іншої.
Щодо сексуальності, як і щодо статі, можна стверджувати наступне: ■ це життєво необхідна якість; ■ є в кожної людини; ■ змінюється з віком; ■ незмінно присутня протягом усього життя; ■ у багатьох ситуаціях зумовлює поведінку людини.
Основні функції сексуальності:
■ комунікативна (спілкування); ■ репродуктивна (дітонародження); ■ гедоністична (задоволення); ■ самоідентифікація (ототожнення себе з певною статтю).
Сексуальність – ширше поняття, ніж сексуальні почуття і сексуальні відносини. Вона містить всю гаму почуттів, думок і поведінки чоловіка або жінки: бажання бути привабливим/-ою, коханим/-ою, спілкувати- ся, мати інтимні стосунки .ексуальне виховання – це виховання адекватного ставлення до свого тіла, сексуальності та сексуальних
Сексуальність на різних етапах розвитку
Сексуальність – комплексний феномен і складається з п’яти компонентів:
1. чуттєвість – усвідомлення та сприйняття власного тіла, фізіоло- гічне та психологічне задоволення від свого і чужого тіла;
2. інтимність – здатність і потреба відчувати емоційну близькість до іншої людини; потреба в зворотному зв’язку;
3. статева ідентичність – розвиток почуття належності до певної статі, включаючи такі якості, як мужність або жіночність;
4. сексуальне здоров’я та репродукція – ставлення людини до продовження роду, увага до своєї сексуальної поведінки, турбота про догляд за статевими органами;
5. маніпулювання за допомогою сексу – використання сексуальності для впливу, контролю чи маніпулювання іншими (насильство).
ДОШКІЛЬНИЙ ТА МОЛОДШИЙ ШКІЛЬНИЙ ВІК
Фундамент сексуального виховання закладається у віці 3 років, коли дитина вже усвідомила свою приналежність до певної статі та прояв- ляє зацікавленість до своїх геніталій (починає роздивлятися у дзер- кало, торкатися, словом, досліджувати).хороші, так і негарні таємниці, як приємні, так і непристойні доторкання1.
Необхідність сексуального виховання дітей дошкільного та мо- лодшого шкільного віку
У цьому віці, перш за все, це питання знайомства зі своїм тілом та статтю, а також – запобігання сексуальному насильству щодо дітей.
Сексуальне виховання у дошкільному та молодшому шкільному віці полягає в тому, що дитина:
■ Знає, як називаються геніталії і розуміє, для чого вони потрібні (у даному віці – задоволення фізіологічних потреб – туалет).
■ Усвідомлює, що ніхто не має права торкатися її інтимних місць. Ви- ключенням є тільки батьки під час купання та лікар, з їхнього дозво- лу. Якщо це робить хтось інший – потрібно кричати і обов’язково розповісти про це батькам.
Більшість проблем сексуального виховання полягає в тому, що бать- кам соромно говорити про питання статі та сексуальності. І коли дити- на порушує це питання та бачить зніяковілість батьків, вона розуміє, що ця тема складна й обтяжлива для них. Тому відповіді необхідно шукати в іншому місці, яке може бути сумнівним щодо достовірності та безпечності інформації.
У віці від 3 до 5 років діти цікавляться питанням своєї появи на світ – «звідки я взявся/-лась?»ПІДЛІТКОВИЙ ВІК
Ці запитання природні й пов’язані із пізнанням навколишнього світу.
Немає потреби вигадувати та розповідати історії про капусту чи ле- леку. Необхідно говорити правду доступною для дитини мовою та ла- конічного характеру: упродовж дев’яти місяців дитина знаходилась у мами в животі, а потім народилася. Як правило, інформації такого обсягу на певному етапі дитині буде абсолютно достатньо.
На запитання, як він/вона опинився/-лась у животі, що може виник- нути на наступних етапах дорослішання вашого малюка, найкраще допоможе відповісти дитяча книжка про будову тіла людини, кори- стуючись якою можна розказати дитині про спеціальну клітинку – яйцеклітину, яка живе у мами в животі, та сперматозоїд, який живе у тата, і коли вони «зустрічаються» – стають єдиним цілим, новою клітинкою, а це і є – майбутня дитина, яка росте та розвивається у маминому животі. запитання треба відповідати буквально, на рівні, доступному розумін- ню дитини, не ускладнюючи
У цьому віці важливо вчити елементарним гігієнічним навичкам. Ди- тина вже самостійно може підмиватись. Якщо ви переймаєтеся, що вона зробить це недостатньо добре – навчіть її підмиватися двічі (перший раз і контрольний). 5(7)–10 років – статеве виховання в цьому віці має торкатись наступних тем: ■ дружба; ■ симпатія та її прояви; ■ любов; ■ статеві відмінності.
Дітям 9–10 років необхідно розповісти:
■ дівчатам про менструацію:
Менструація – це кров’яні виділення зі статевих шляхів жінки, які пов’язані з дозріванням яйцеклітини та виходом її з яєчника. Перша менструація у більшості дівчат настає в 11–13 років, і це не є ознакою статевої зрілості, а всього лише свідчить про настання другого етапу статевого дозрівання – остаточного дозрівання репродуктивної функ- ції жіночого організму.
Важливо пояснити дівчинці, що це природньо: менструація є части- ною щомісячного менструального циклу, який триває приблизно 21– 35 днів. Спочатку, після перших місячних – тривалість циклу може різнитися, з часом все стабілізується.
Що ж таке менструальний цикл? Спершу в матці розвивається слизо- ва оболонка, яка вистилає її стінки, готуючи до появи заплідненої яй- цеклітини. Потім у процесі овуляції з одного яєчника виходить зріла
ПІДЛІТКОВИЙ ВІК
яйцеклітина, яка прямує до матки. Якщо на своєму шляху яйцекліти- на зустрічає сперматозоїд – відбувається запліднення, виникає ва- гітність. Якщо запліднення немає, яйцеклітина покидає тіло разом із слизовою оболонкою.
■ хлопчикам про полюції:
Полюція – мимовільне виверження сперми під час сну. Це явище мо- жуть супроводжувати еротичні сновидіння. Полюція – один з проявів статевого дозрівання. Частота полюцій індивідуальна для кожного хлопчика.
Батькам важливо вчасно провести бесіду з сином і пояснити, що полюції – природнє явище, якого не слід боятися чи соромитися.ховвати, що діти цього віку можуть ставити батькам менше запитань через ніяковість, сором
Називайте речі своїми іменами, не залякуйте (залякування не діє), а надайте максимально повну інформацію: Що таке секс? Чому до питання статевого дебюту треба підходити відповідально (вибір партнера, готовність до статевого контакту обох сторін)? Як це відбувається? Які можуть бути результати? І найголов- ніше – поговоріть про засоби контрацепції (в контексті профілакти- ки незапланованої вагітності та інфекцій, що передаються статевим шляхом та ВІЛ-інфекції).
ПІДЛІТКОВИЙ ВІК
Характер сексуального виховання дітей цього віку змінюється.
Якщо допитливість дітей молодшого шкільного віку можна задоволь- нити без деталізування відповідей, то 11–14-річним підліткам, які
вступають у період статевого дозрівання, необхідно відповідати чіт- ко, конкретно, у повній відповідності дійсності.
На цьому етапі надто важливо навчити підлітків володіти статевими інстинктами, що прокидаються.
Необхідно, щоб у цей період батьки прийшли на допомогу своїм ді- тям, сприяючи розвитку понять здорової сексуальності, розумного ставлення до свого тіла.
Для розуміння підліткової сексуальності важливе врахування при- наймні трьох обставин:
1. Підліткова сексуальність ізольована від інших складових кохання.
Статеве бажання, справжнє задоволення від інтимної близькості та готовність до батьківства (материнства) розділені між собою проміжками у кілька років.
2. Переживання сексуального потягу часто проявляється сильніше самого потягу. Обмежені можливості реалізації сексуального потягу і необмежені – еротичних уявлень і фантазій, створюють напружене уявне життя.
3. Сексуальна поведінка підлітків має характер експериментів.
Сексуальність підлітків проявляється по-різному: надмірна цікавість до зображень голих людей, створення відповідних малюн- ків, написання нецензурних висловів, поява в лексиконі слів, пов’язаних із темою сексу. Хлопці й дівчата прагнуть перевіри- ти свої сексуальні можливості, діляться між собою враженнями щодо побаченого і почутого на еротичну тематику. Підлітки підкре- слюють свою привабливість, намагаються наслідувати старших приятелів чи відомих людей.
ПІДЛІТКОВИЙ ВІК
Підлітковий вік характеризується формуванням статевого потягу (лібідо):
CТАДІЯ ПЛАТОНІЧНОГО ПОТЯГУ (10–12 РОКІВ)
Формування образу партнера, дитяча закоханість, бажання духовно- го спілкування, потреба бачити об’єкт свого захоплення та думати про нього. Платонічна любов характеризується високим розпалом почут- тів, самовідданістю, жертовністю, впевненістю підлітка в унікальності його емоцій. Об’єкт закоханості ідеалізується.
На цьому етапі підліток вчиться спілкуватися з представниками про- тилежної статі й звертати на себе увагу особи, в яку він закоханий.
Батькам необхідно з підтримкою та розумінням ставитися до важливих для дитини почуттів та емоцій, які вона переживає вперше.
СТАДІЯ ЕРОТИЧНОГО ПОТЯГУ
У ДІВЧАТ 12–17(20) РОКІВ; У ХЛОПЦІВ 13(14)–15(16) РОКІВ
Розвивається чуттєвість, потреба фізичного контакту: доторкатися, тримати за руку, обіймати, цілувати, говорити ніжні слова.
У хлопців дана стадія починає формуватися дещо пізніше, ніж у дів- чат, однак і завершується швидко, переходячи до наступної .
Дівчатка довше залишаються на еротичній стадії, переходячи до сек- суальної лише з початком і досвідом статевого життя.
Стадія еротичного потягу полягає саме у відчутті близькості з парт- нером. Це не про секс, тому батькам не слід допитувати дитину, чи був у неї досвід поцілунків . Це досить особисте питання, і вона сама повинна вирішити, чи хоче про це говорити та ділитися з батьками.
Водночас, дитина має знати, що батьки завжди готові слухати і гово- рити, підтримувати і бути поруч.
Якщо дитина почала говорити з вами про поцілунки, не потрібно в бесіді прогнозувати розвиток таких стосунків (який наступний етап: «Вже почалися поцілунки! Ага. А далі що? Щось ти швидко почи- наєш!»). Враховуючи таку реакцію батьків, дитина може зробити вис- новок, що не варто ділитися з ними найпотаємнішим у своєму житті.
На цій стадії важливо говорити з дітьми про прийняття рішень, оскіль- ки в цьому віці (приблизно з 14 років) у підлітків починається різного роду сексуальна активність та експерименти – від дотиків і поцілунків до статевих актів. Якщо до цього часу підліток буде не обізнаний про секс і важливість контролю народжуваності (сучасні засоби контра- цепції), йому не будуть прищеплені навички прийняття відповідаль- них рішень і відповідні моральні стандарти, цілком можливо, що він може вдатися до ризикованої поведінки.ПІДЛІТКОВИЙ ВІК
СЕКСУАЛЬНА СТАДІЯ
У ДІВЧАТ 17(20) РОКІВ; У ХЛОПЦІВ 15(16) РОКІВ) – ПОТРЕБА
В РЕАЛІЗАЦІЇ ПОТЯГУ ЧЕРЕЗ СТАТЕВИЙ КОНТАКТ.
До початку цієї стадії підлітки мають володіти достовірною інформа- цією щодо контрацепції, наслідків раннього статевого життя, непла- нованої вагітності, природи інфекцій, що передаються статевим шля- хом (ІПСШ), в тому числі ВІЛ.
У них повинно бути чітко сформоване почуття відповідальності за себе, свого статевого партнера і майбутніх дітей.
Батьки мають допомогти підліткам усвідомити і засвоїти, що:
■ сексуальна близькість з іншою лю- диною – не гра і не ритуал перехо- ду в дорослий стан, а серйозний і відповідальний крок, що може мати різні наслідки;
■ для сексуальних відносин харак- терні три аспекти особистої відпо- відальності: перед самим собою, своїм сексуальним партнером, можливим потомством;
■ кожний здатний і повинен управля- ти своєю сексуальністю;
■ починаючи статеве життя, для збе- реження власного здоров’я, в тому числі репродуктивного, потрібно чітко засвоїти правила безпечного сексу.
ПОРАДИ БАТЬКАМ
■ Цікавість до теми сексуальності та сексу є природньою для підліт- ків та значно підсилюється тоді, коли ця тема знаходиться під за- бороною.
■ Говорити про сексуальність – це не значить читати моралі або за- лякувати. Не потрібно нав’язувати дітям негативне уявлення про секс (секс – небезпечний, це соромно, статеві стосунки завжди призводять до трагедій). Залякування лише деформують уявлення про сексуальність, що може викликати проблеми вже у дорослому житті.
■ Головне завдання таких розмов – не перешкоджати початку статевого життя у підлітків (це зробити неможливо), а сформувати власну відповідальну думку про сексуальність та статеві стосунки; «озброїти» підлітків «інструментами» для здійснення адекватної оцінки ситуації та власних дій, самостійного прийняття рішення, ро- звитку вміння захистити себе та партнера від небажаних наслідків, готовності брати на себе відповідальність.
■ Розмова буде більш успішною, якщо замість того, щоб давати підлітку поради, що він повинен робити, батьки просто спробують дати знати дитині про те, що довіряють їй, готові допомогти і підтри- мати, поважають її вибір. Підліток має бути впевненим: які б проблеми не виникли – він може прийти додому, де йому допоможуть.
Довіра сприяє відповідальності.
■ Обговорюючи питання статевих стосунків, не варто обмежувати- ся лише темами утримання або контрацепції, варто пам’ятати, що ключовим у цьому словосполученні є слово «стосунки». Підліткам необхідно донести розуміння того, що статевий акт – це результат інтимних стосунків між двома людьми, а не спонтанне дійство, ве- лика відповідальність (як за власне майбутнє та життя, так і свого партнера).
■ Найбільш уразливими щодо виникнення проблем у сфері статевих стосунків (у тому числі, щодо ранньої непланованої вагітності, ін- фікування ІПСШ або ВІЛ тощо) є ті підлітки, у яких немає довірли- вих стосунків із значущими дорослими, підтримки батьків.ПІДЛІТКОВИЙ ВІК
■ Варто ініціювати не лекцію, а діалог з підлітком, що буде щирим та заснованим на повазі. При цьому варто пам’ятати, що діти та батьки не повинні знати все про подробиці статевого життя один одного, оскільки у цьому випадку порушуються особисті кордони і дорослого, і підлітка.
■ Не варто намагатися всі теми, пов’язані із сексуальністю, вмістити в одну розмову. Перше довірливе та відверте спілкування закладе підґрунтя для обговорення складніших тем.
■ Найпростіше ініціювати розмову зі своєю дитиною на основі спіль- но переглянутого фільму або життєвої ситуації, яку батьки можуть
розповісти дитині («Я нещодавно чув/чула про таку ситуацію…»
(або, наприклад, про статистику інфікування підлітків ВІЛ в Україні),
«Що ти думаєш з цього приводу?», «Чому так відбувається?», «Як запобігти?» тощо).
■ Якщо підліток категорично не готовий до такої розмови сьогодні, не варто тиснути і примушувати до діалогу, можливо, він погодиться поговорити завтра.
■ Коли батьки через певні обставини не можуть поговорити з дити- ною на тему сексуальності, а потреба в цьому вже виникла, бажа- но звернутися до психолога або спеціаліста, який зможе ініціювати розмову та надати важливу інформацію.
ПИТАННЯ, ЯКІ ВАРТІ УВАГИ В ДІАЛОЗІ БАТЬКІВ ЗІ СВОЇМИ ПІДЛІТКАМИ:
Що у стосунках між людьми передує власне статевому контакту?
Які почуття можуть виникати в ста- тевих стосунках, а які – під час розриву відносин зі статевим партнером?
Які умови існують для того, щоб статеве жит- тя приносило позитивні емоції, а не хвилювання
Як ти вважаєш, чи може бути так, що дехто вступає у статеві стосунки тільки тому, щоб справити вражен- ня на своїх друзів або «йти в ногу» з іншими? Які ризики існують у такій ситуації?
Що робити, коли дівчинка завагітніє ще під час на- вчання в школі? Чому з нею трапилася така ситуація?
Чи володієш ти інформа- цією, де можна отримати до- помогу та пораду при виборі контрацептиву?
Чи думав/-ла ти про те, коли будеш готовий /-а вступити в статевий кон- такт? Що, на твою думку, робить людину готовою до сексу?
Як ти вважаєш, перева- га існує на боці тих, хто починає сексуальне жит- тя раніше чи пізніше?
Що повинен/-а знати хлопець / дівчина до початку статевого життя?
Чи відчував/-ла ти коли-не- будь тиск щодо вступу з ки- мось у статевий контакт?
Як у такій ситуації чітко висловити свою позицію?
Які небезпеки можуть бути по- в’я зані зі статевим контактом?
Чи знаєш ти, як уникнути інфікування ІПСШ та ВІЛ?
Як говорити зі своїм партнером про презерватив?