Вплив освітлення на здоров’я дітей

  • 346

Що ви знаєте про освітлення у школах, де навчаються наші діти? Змалечку багато дітей втрачають зір саме через погане освітлення. Неправильне освітлення – це «мінус» для їхнього зору і їхнього здоров’я загалом.

Основними проблемами освітлення в навчальних закладах України є низький рівень освітленості через недостатню кількість світильників або їх вихід з ладу, вкрай застаріле освітлювальне обладнання, використання неякісних світильників, що не відповідають сучасним вимогам та нормам, проєктування «на око» без необхідних світлотехнічних розрахунків, відсутність контролю та відповідальності з боку контролюючих органів та осіб, на яких покладені функції контролю та обслуговування систем освітлення та ін. Переважна більшість батьків теж не звертають належної уваги на те, при якому освітленні навчаються їхні діти та, відповідно, й не вимагають покращень.

Існує хибна думка, що сучасне світлодіодне освітленя якісніше та краще. Проте це не завжди так.        Світлодіоди бувають різними. Тому для оцінки якості їхнього світла існує низка показників, які неможливо побачити неозброєним оком. Для їх вимірювання необхідно мати спеціальні прилади та навички. Серед таких «невидимих» параметрів, зокрема, індекс кольоропередачі (CRI). Для сонячного світла його прийняли за 100, а нормою для штучного освітлення шкільних приміщень вважають не менше, ніж 80. Цей параметр відповідає за «правильне» відображення кольорів навколишніх предметів. Особливо критичним він є для дітей віком до 5 років, коли відбувається формування зорових та колірних образів у їхньому мозку.

      Наступним не менш важливим параметром є коефіцієнт пульсацій. Він має не перевищувати 10 %, краще – 5 %. Високий рівень пульсацій призводить до втоми та перенапруження м’язів ока. Постійне перебування в приміщеннях з освітленням, що «пульсує», викликає з часом незворотні зміни сітківки ока. Крім того, пульсації впливають на стан нервової системи дитини і, крім почуття втоми у дітей, поступово призводять до погіршення їх здоров’я.

     Ще один дуже важливий параметр – колірна температура (СТ). Він відповідає за відтінок білого світла: теплий, нейтральний чи холодний. «Тепле» світло доречно використовувати у житлових приміщеннях (особливо у спальнях), «нейтральне» – в офісних приміщеннях, навчальних закладах та в більшості громадських просторів

       Колірна температура світла впливає на баланс двох гормонів – мелатоніну та кортизолу. Перший з них допомагає людині швидше заснути, а другий – прокинутися вранці та бути активним.

      Якщо, наприклад, у шкільному класі використовувати лампи з «теплим» світлом, то діти будуть сонними і пасивними. І навпаки – «холодне» світло призведе до надмірного збудження. Оптимальне рішення – нейтральний колір світла (близько 4000 К). Цей параметр обов’язково вказують виробники на упаковці та безпосередньо на світильнику або лампі.

       Проте найрозповсюдженіший недолік освітлення в навчальних класах – банальна недостатність освітленості. За європейськими стандартами, які, до речі, діють і в Україні, мінімальний рівень освітленості на партах має бути не меншим, ніж 500 люксів (лк). За нашими спостереженнями, середня освітленість шкільних приміщень становить від 200 до 300 лк. Але трапляються і «рекорди». В одній зі шкіл нами зафіксована освітленість класу,  на рівні 100 лк, тобто у 5 разів нижча від норми.

Який зір буде у тих учнів, що навчаються роками у цьому класі?

Якісне освітлення у садках та школах, де проводять багато часу наші діти, допоможе уникнути хвороб, пов’язаних з зором.

Фото без опису